Doel bereikt en nu echt mini-olijven! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Doel bereikt en nu echt mini-olijven! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Doel bereikt en nu echt mini-olijven!

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

24 Mei 2009 | Italië, Firenze

Laatst onder het voetbal hoorde ik een reclame op de Nederlandse radio: de beste beslissingen worden gemaakt bij een temperatuur van 19 graden! Het is momenteel 34 graden in Florence. Mijn beslisvaardigheid en denkkracht laten dus wat te wensen over. Een gedachte die nog wel doorkwam in mijn hoofd was de volgende: waarom heeft de waarbenjij.nu-computer ineens de vlag van Ijsland bij al mijn berichten gezet??? Want verijst ben ik totaal niet :-)

Laat het nu net ongeveer 19 graden geweest zijn toen ik in Leiden mijn sollicitatiegesprek voerde en daar aangenomen werd als AIO! Eindelijk is het me (na verschillende onderzoeksverblijven in Florence, waarin mijn onderzoek steeds duidelijkere vormen begon aan te nemen) nu eindelijk gelukt om ook officieel aangesteld te worden als promovenda! In september zal ik beginnen en ik mag dan mijn eigen onderzoek uitvoeren, dat wil zeggen: de cultuurbemiddeling van Florentijnse patriciërs. Dus de manier waarop Florentijnse patriciërs ervoor zorgden dat allerlei musici, schilders, architecten, beeldhouwers etc. in dienst konden treden van hogere machthebbers. Ze reisden dan bijvoorbeeld vanuit provinciestadjes naar hogere machthebbers of goede leermeesters in Florence of van Florence naar Rome of Napels en stegen dan natuurlijk ook in sociaal aanzien. Verder zorgden de patriciërs er met hun brieven voor dat er allerlei dingen uitgewisseld werden (boeken, gedichten, theaterstukken, liederen, oraties, schilderijen, antieke voorwerpen, exotische zaden, honden….(ja echt!)). Dit soort dingen worden ‘giften’ genoemd en de patriciërs die ik onderzoek verzonden deze giften vanuit Florence helemaal tot aan Praag en Wenen. Nou ja, met dat soort dingen ga ik dus bezig….maar ik zal het niet al te uitgebreid uit de doeken doen.

Dan de olijfboom…ik schreef vorige keer dus heel enthousiast dat er mini-olijfjes aan zaten en illustreerde dat met foto’s! Maar dat bleken de bloemknopjes te zijn! (duidelijk niet mijn vakgebied). Maar een week later kwamen er ineens een heleboel bloemen uit en nog weer twee weken later kwamen er (nu echt) mini-olijfjes aan! Heel schattig! Helaas woon ik hier nog maar 5 dagen na vandaag :-(, maar in de tuin van het NIKI staan ook olijfbomen, maar niet zo lief klein en niet op mijn eigen balkon.

Ik blijf overigens gewoon volgens programma tot eind juli in Florence, met nog 1 extra week Rome tussendoor om de paassluitingen in te halen. Aankomende week naar Nederland voor wat gesprekken in Leiden en ik heb een hele koffer vol lekkere Italiaanse kaasjes en worstjes mee, kan Sjoerd ook meeproeven :-) Het wonen in een wijk buiten het centrum is me erg goed bevallen. Zo maak je een beetje de woon-, winkel- en eetcultuur van gewone Florentijnen mee. Twee weken geleden gewandeld op het mooie uitzichtspunt waar de taxichauffeurs vorige keer in debat gingen… En vorig weekend nog gewandeld op 6 km afstand van Florence in een prachtig natuurgebied met verschillende meren. (Waar het verboden was om asperges te plukken :-) ) Dat zijn plekken waar je met de bus niet kunt komen, daar moeten de lokale bewoners je op wijzen. Ja, Marlou je had gelijk, ik begin eindelijk een beetje de charme van de Italiaanse cultuur in te zien. Dat ik aan het einde van de dag 1 ½ uur in een propvolle en dampende bus naar huis zit voor een stuk weg van een half uur rijden en dat die file er staat vanwege de aanleg van een tramlijn die al 5 jaar in aanbouw is, dat neem ik allemaal op de koop toe. Lekker boekje erbij….

  • 24 Mei 2009 - 19:07

    Ellen:

    gefeliciteerd met leiden, je bent wel een kanjer!
    Liefs en kus
    Ellen(van sjoerd)

  • 24 Mei 2009 - 19:31

    Linda 1:

    Een koffer vol kaasjes en worstjes betekent dat er dus ook genoeg is voor hele lieve smulpapige vriendinnen?... ;-)
    Zoen!

  • 25 Mei 2009 - 07:02

    Marjan:

    gefeliciteerd, eindelijk gelukt!!! LEuk joh dat je nu volleerd olijvenkweker bent :D
    Als je straks weer meer in NL bent moeten we maar weer eens flink gaan tennissen, worden we misschien ooit nog wel eens een keer een 6je ;)
    grts mar

  • 25 Mei 2009 - 07:45

    Caroline:

    Lieve Elisa,
    Ik had al van Jenke gehoord dat je die baan als AIO hebt gekregen, maar ik wil je toch nog even op deze manier vertellen dat ik het fantastisch voor je vind! Ik ben hartstikke blij voor je!
    Liefs van Caroline

  • 25 Mei 2009 - 08:14

    Tamara:

    Joeehoeee!! Je komt weer even naar NL :-D En leuk dat de olijven nu echt olijven zijn! Tot woensdag! liefs

  • 25 Mei 2009 - 12:49

    Amanda En Eric:

    Nogmaals gefeliciteerd!
    Jij reist echt vaak heen en weer naar Nederland. Kun je alvast aan het forenzenleven wennen, haha!
    Stuur maar een paar kaasjes hierheen, die lusten wij ook wel.
    Groetjes!

  • 25 Mei 2009 - 14:17

    Maarten:

    Hoi Elisa, wel gefeliciteerd, Erkenning!

    Welkon teru in Leiden, maar geniet eerst nog van je geliefde Italië

    groeten,Maarten

  • 26 Mei 2009 - 05:53

    Maarten:

    Muy bien, enhorabuena!

  • 26 Mei 2009 - 09:23

    Aafke:

    Ook langs deze weg gefeliciteerd!!!
    Geweldig voor je.En ook wel spannend natuurlijk.
    Liefs en kus Aafke

  • 27 Mei 2009 - 10:25

    Anne Goudriaan:

    Beste Elisa,
    Leuk om jouw bericht te lezen en gefeliciteerd met jouw AIO benoeming.
    Als je op 6 juni in deze contreien bent, zijn jij en Sjoerd van harte welkom bij onze kumpulan. Het allerbest, Tante Anne

  • 30 Mei 2009 - 22:36

    Ruud En Jenke:

    Hallo Elisa,
    Leuke blog. Zijn net terugf uit New York en zien jou morgen weer. En heerlijk weer! Kunnen we even bijpraten. Leuke en zeer enthousiaste reacties op je AIO plaats. Je hebt het verdiend en het past heel erg bij je! Kus, pappa en mamma

  • 14 Juni 2009 - 17:28

    Judie:

    Ik lijk wel besmet met de Italiaanse traagheid haha, maar beter laat dan nooit: Gefeliciteerd met je AIO plek!!! Geweldig, en eindelijk loon naar werken! Het lijkt wel of iedereen uit Groningen richting Leiden trekt, voor jou is het natuurlijk al bekend terrein. Intussen zul je wel weer terug zijn in Italië voor bijna de laatste maand, Sjoerd zal het ook wel fijn vinden dat je straks weer in NL bent. Gaan jullie dan ook samen in Leiden wonen? Voor ons begint het einde van de reis nu ook in zicht te komen, ook al is het nog bijna 2 maanden. De huwelijksaanzoeken schieten als paddestoelen uit de grond haha, Alex heeft mij namelijk gevraagd in Vegas en ik heb natuurlijk JA gezegd!
    Succes met je onderzoek en geniet van de zon, want die zal daar intussen ook wel weer lekker schijnen! Liefs uit de USA.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 33269

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: