Bellosguardo - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Bellosguardo - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Bellosguardo

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

01 Mei 2009 | Italië, Firenze

Vandaag is het 1 mei (Dag van de Arbeid) en daarom is alles dicht in Italië en de bussen rijden ook niet. Dus een ideale dag om een blog te schrijven. Momenteel woon ik in Florence een maand op een kamer bij een huisbaas die erg van koken houdt en ik mag regelmatig proeven. In de ene week dat ik hier nu woon heb ik al risotto, zelfgemaakte pizza, lasagna en tiramisù gegeten, en daarbij bier en wijn uit Puglia gedronken, de regio uit Zuid-Italië waar hij vandaan komt (en die de hak van de laars van Italië vormt). Bovendien mag ik als ik zelf kook ook de versgeperste olie uit die streek gebruiken. Mijn kamer heeft een soort overdekt balkon, waarvandaan ik via een raam zonder glas uitzicht heb op heuvels in de verte. Aangezien ik het zelfs in het weekend te druk had om iets leuks te bekijken, heb ik daarom maar elke avond mijn uitzicht gefotografeerd. Dus toch weer veranderende luchten!

Op mijn balkon staat een mini-olijfboom met hele schattige mini-olijfjes eraan (in november zijn die pas rijp, eerst komen er nog bloemen aan (of naast?)). Aan de andere kant van het huis staat een sinds de jaren ’80 verlaten fabriek. Het is een groot gebouw zonder dak en in het gebouw groeien allemaal bomen. Fascinerend dat dat soort gebouwen gewoon decennialang blijven staan in landen als Frankrijk en Italië. Zo creëren ze hun eigen cultureel erfgoed, want het is nu best een mooie ruïne geworden.

De afgelopen week heb ik in het NIKI dertig studenten uit Groningen begeleid bij het schrijven van hun papers (wegwijs maken in de bibliotheek, literatuur zoeken, helpen bij vraagstellingen). Dit was erg spannend en leuk. Ik vreesde van tevoren even een ongeinteresseerde groep luidruchtige studenten (gezien mijn eerdere ervaringen met groepen in het NIKI), maar het waren allemaal hele leuke mensen, best enthousiast bezig met hun onderwerpen en ze zaten zowaar allemaal al voor 9.00 in de bibliotheek!

Omdat ik in Rome niet in alle archieven heb kunnen werken waar ik in gewild had, heb ik een extra week daar ingepland eind juni. Begin juni geef ik een presentatie in het NIKI en tussendoor werk ik aan mijn onderzoek. Ook ga ik nog heen en weer naar Nederland om te solliciteren, erg spannend dus! In Rome ben ik het laatste weekend nog naar Tarquinia geweest, een Etruskische necropolis met allemaal beschilderde tombes. De Etrusken geloofden in het hiernamaals en schilderden ter ere van de overledene allerlei plezierige scènes uit het aardse bestaan, als een soort voortzetting hiervan in het hiernamaals. Je ziet allemaal banketten, dansen, spelen en jachtactiviteiten, geschilderd in de 6e tot 2e eeuw voor Christus. Het meeste indruk maakte op mij een tombe waar de overledene voor de poort van het hiernaals opgewacht wordt door de bewaker van de poort van de hel (het monster Charon) en door twee van zijn reeds overleden familieleden. Ook mooi waren de tombes van de visvangst en die van de luipaarden (met een banket eronder). (zie foto’s).

Gisteren was er weer eens een busstaking en aangezien ik nu redelijk ver weg woon en mijn laptop + snoeren + papieren best zwaar zijn, besloot ik een taxi te nemen. De man schrok zich echter dood toen hij hoorde waar ik heen wilde. De hele stad stond namelijk vast vanwege de staking en omdat Italianen zodra ze een extra vrije dag hebben, een weekend naar zee gaan. De taxichauffeur wist wel een alternatieve route door een straat over een heuvel, die Bellosguardo heette, wat letterlijk ‘mooie oogopslag of blik’ betekent, maar dus eigenlijk gewoon mooi uitzicht. Het was inderdaad geweldig, alleen kwamen er allemaal taxi’s vanuit de tegenovergestelde richting die allemaal hun raampjes opendraaiden en de hele groep ging gezellig praten over dat de stad aan alle kanten van de heuvel verstopt was en dat ze zoiets de laatste 10 jaar niet meer hadden meegemaakt. Mijn taxichauffeur heeft het toen maar opgegeven en mij ergens beneden weer afgezet, zodat ik alsnog kon gaan lopen. Uiteraard moest ik wel betalen voor de bellosguardo.

  • 01 Mei 2009 - 20:34

    Irthe:

    Mmm lekker pannekoeken bakken!!! Daar heb ik ook zin in, ziet er wel heel mooi uit allemaal. Merlijn en ik gaan misschien begin juli even naar Italie voor 1 dagje want we zijn uitgenodigd voor een bruiloft van een studie genootje van mij uit NY heel leuk in Turijn, Waar zit jij dan? Rond 3 Juli? Misschien kunnen we wel iets combineren moeten we even kijken of je dan tijd hebt hoor. KUS

  • 01 Mei 2009 - 21:40

    Judie:

    Goed om te lezen dat je het nog naar je zin hebt in Italia! Moet heerlijk zijn om zo'n man te hebben die voor je kookt :)! En je hebt de RUG invasie dus overleefd, gelukkig waren het leuke mensen! Op de foto's lijkt het weer heerlijk, hier in Nieuw-Zeeland gaat het er minder aan toe! We slapen in een camper en 's nachts vriest het...erg fijn. Maar het land is prachtig en maakt een heleboel goed! Onderzoek ze en ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen! Ciao!

  • 01 Mei 2009 - 21:44

    Mam:

    'k vindt de serie uitzicht vanuit je balcon wel Cult hoor! En de bloem razend scherp! Verder ben je nog steeds behoorlijk aards; lekkere italiaanse hapjes en hollandse pannekoeken
    Ik geloof dat wij ook 3 juli in Florence zijn , familiereunie?
    Liefs mam

  • 02 Mei 2009 - 08:33

    Tamara:

    Hey Elisa,
    wat fijn dat het zo goed bevalt bij die man in huis! Was toch even afwachten! En de uitzichten zijn idd erg mooi :-)
    Ik ga straks je pakketje ophalen bij het postkantoor.....spannend!

  • 02 Mei 2009 - 11:06

    Marjan:

    He elisa leuke uitzichten joh, enne geef mij ook een man in huis die zo lekker voor me kookt!! Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik mijn tennismaatje wel mis hoor, ga nu maar in mijn uppie toernooien spelen, maar hou een plekje naast me vrij voor als je straks weer in nederland terug komt. HEel veel plezier weer en op naar je volgende verhalen!
    grts mar

  • 03 Mei 2009 - 09:50

    Marlou:

    Elisa, ziet er allemaal super uit! Volgens mij ben je al een beetje aan de Italianen gewend, minder ergernissen, of niet? Zet m nog op daar en ben benieuwd hoe de sollicitatie afloopt! Succes daarmee!

  • 03 Mei 2009 - 18:23

    Ellen:

    Lieve Elisa,
    even een groet uit Leens, we hebben nog vakantie en mooi weer dus we genieten erg hier.Volgens jouw berichten zal dat daar ook wel lukken. Succes met alles, wanneer kom je voor je gesprek?
    Hou je goed, liefs van ellen, arthur en gerben

  • 15 Mei 2009 - 13:19

    Fatin:

    Hoi Elisa,
    Had je mn uitnodiging op Hyves nog gelezen? Morgen bbq, uurtje of 6, ben je er bij?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 33269

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: