Aangekomen in christelijk Italië… - Reisverslag uit Rome, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Aangekomen in christelijk Italië… - Reisverslag uit Rome, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Aangekomen in christelijk Italië…

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

03 April 2009 | Italië, Rome

Ik ben aangekomen in Italië! Tijdens de treinreis heeft de Zwitserse douane de tassen en koffers van mijn Italiaanse coupégenoten om 2 uur ’s nachts helemaal uitgepakt en weer ingepakt en dat alleen omdat ze naar Amsterdam geweest waren. Dit had ik nog nooit meegemaakt, misschien is het beleid verscherpt. Bij mijn rugzak ging de hond hard blaffen, toch hoefde hij niet open! Ik kwam dan ook uit Utrecht.

Voordat ik naar Florence ging, was ik een paar uur in Milaan, alwaar de marsepeinen paas-etalages me al stonden op te wachten (zie foto). Verder heb ik daar vroegchristelijke basilieken bekeken. Daarmee bedoel ik kerken die gebouwd werden in de laat-Romeinse tijd, zoals de Sint Ambrosius-basiliek, gebouwd in 379 na Chr. in opdracht van één van de kerkvaderen, bisschop Sint-Ambrosius. Ook de Sint Laurensbasiliek (gesticht in de 4e eeuw) was mooi en leek in bouw (centraalbouw) op de Hagia Sophia in Istanbul, gebouwd door keizer Justinianus. Voor de Laurensbasiliek stond een rij van 14 Romeinse zuilen en op het plein ervoor waren allemaal kindjes met rode petjes aan het spelen, terwijl kloosterzusters over hen waakten, toch geen alledaags tafereel in Nederland.

Op een (sorry wel heel erg christelijk) fresco uit de 12e eeuw in de San Lorenzo keken de zon en de maan in de hoek toe, dat grappige detail had ik niet eerder gezien.

Uiteraard was zoals altijd de helft van de dingen die ik wilde bekijken in restauratie, zoals het baptisterium van de kathedraal van Milaan, waar bisschop Sint Ambrosius de beroemde Augustinus gedoopt heeft. Gelukkig is het bepaald geen straf de gotische kathedraal te zien.

Na Milaan ben ik drie dagen in Florence geweest. Dit voelde wel een beetje als thuiskomen, ook omdat ik nu alle medewerkers van het NIKI goed ken en er ook nog eens allemaal onderzoekers bleken te zijn die ik eerder ontmoet had. Dus gelijk gezellig!

De komende twee weken ben ik in Rome om in de bibliotheken te werken. Het Nederlands Instituut hier ligt in een park, Villa Borghese, samen met allemaal andere buitenlandse instituten, zoals de Oostenrijkse, Britse, Belgische, Roemeense en zelfs Egyptische! Het hele park staat vol bloesembomen en lente-bloemetjes, dus ook dit was een leuk welkom.

Het is wel duidelijk dat ik nu in het zuiden ben, want in Milaan moest ik links houden op de roltrappen, zodat de haastige reizigers er langs konden en hier in Rome stond iedereen kris-kras door elkaar. In de supermarkt vergat ik mijn bananen af te wegen, dus rende ik snel heen en weer, wat ik bij de AH ook altijd doe, waarop de kassamedewerker zeer verbaasd opkeek en ‘tranquillo, tranquillo’ riep, ‘rustig aan’.

O ja, in de supermarkt lagen zowel gewone als ronde aubergines (zie foto!).

Later meer over Rome…!

  • 03 April 2009 - 05:09

    Tamara:

    Hey Elisa,
    goed te horen dat je goed bent aangekomen :-) Veel plezier in Rome!! Ik mail je gauw!
    liefs

  • 03 April 2009 - 06:34

    Linda 1:

    Hey Elisa,
    Hier is het ook volop lente. Alles ruikt lekker, winterjas kan lekker thuisblijven, mmmmmmm :-).
    Zeg nou's eerlijk: wat had je nou stiekem in die rugtas zitten?... ;-P

    Veel plezier nog!
    Linda

  • 03 April 2009 - 07:25

    Pieter:

    Hey Elisa, klinkt allemaal wel weer als Italie ja :) Heel veel plezier in Rome nog, en met de verdere tijd in dat mooie land!

  • 03 April 2009 - 07:36

    Nora:

    Hahaha, alsof ze in Utrecht geen drugs hebben :-P
    Die Paasdingen zijn echt cool! ^__^

  • 03 April 2009 - 09:26

    Hannelies:

    Hoi!
    Wat een mooie fotos en indrukwekkend verhaal alweer. Succes de komende tijd in Rome en tot snel horens.
    Groetjes,
    Hannelies

  • 03 April 2009 - 12:43

    Aafke:

    Wat een spannend verhaal weer.
    Gelukkig hoefde je niet uit te pakken!
    Wat een heerlijke etalage daar in Milaan.Jammer dat jij geen marsepein eet.
    En dat is zoooo lekker!!
    Liefs Aafke

  • 03 April 2009 - 14:01

    Fay:

    Hoi Elisa,

    Het ziet er allemaal weer prachtig uit!! Geniet er van!!

    groetjes!!

  • 03 April 2009 - 16:54

    Bouk:

    Wat leuk om van je te horen. Ik wist niet dat je al onderweg was en dan ook nog per trein!
    Blijf je echt vier maanden weg? Groet alle bekenden van mij, Saluti & bacioni.

  • 03 April 2009 - 17:30

    Irthe:

    Hoi Elisa, leuk om te lezen. Is wel een beetje lekker weer daar zeker. Nu hebben we allebei pappa en mamma achtergelaten. maar ik kom volgende week even naar huis, maar dan ben jij er weer niet, jammer. Heel veel plezier en ik hoop tot snel!!!
    KUS

  • 03 April 2009 - 21:13

    Fatin:

    Fijn dat je goed aangekomen bent in Rome. BTW mijn e-mailadres: F.M.W.vandeLuijster@students.uu.nl
    Tot gauw
    xx Fatin
    PS Ik weet niet of je er al es geweest bent maar tip in ROme: Santo Stefanp in Rotondo met allemaal fresco's van de martelingen van heiligen, beetje luguber maar wel apart..

  • 04 April 2009 - 01:29

    Eric En Amanda:

    Hoi Elisa,

    Ziet er mooi uit allemaal! Lekker al dat fruit, we krijgen er honger van. Hier in Colombia persen ze er heerlijke jugos van, misschien een ideetje voor jou?!

    Groetjes,
    Eric en Amanda

  • 05 April 2009 - 19:55

    Maarten:

    Hoi Elisa in Italie
    Leuk om wat van je te lezen en te zien. Je hebt oog voor details waardoor het verhaal echt gaat leven. Ik was zelf een weekje bij mijn broer in Lissabon. Wat is de lente in het zuiden toch heerlijk!
    geniet!

  • 08 April 2009 - 15:59

    Mam:

    lieve Elisa
    Inmiddels heb je al heel wat meegemaakt! een heuse aardbeving!!brrr echt eng lijkt me dat, het is een hele catastrofe geworden in Aquila.
    Verder het goede bericht dat je mag komen opdraven in Groningen om te solliciteren Gefeliciteerd en dan zie ik je tenminste nog tussendoor Mis je, kus mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 33269

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: