Weer op weg naar Florence... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Weer op weg naar Florence... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Weer op weg naar Florence...

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

22 Maart 2009 | Italië, Firenze

Hallo iedereen!

Over precies een week vertrek ik weer naar Florence en zal ik deze waarbenjij.nu-site dus weer doen herleven! Het leukste van in de winter in Florence zijn, vond ik de steeds veranderende luchten, die zeer fotogeniek waren (naast het feit dat Florence op zichzelf al fotogeniek is). Dat was ik niet gewend, want in de zomer zijn ze altijd blauw of heiig.

Wat ga ik doen?

Ik heb een nieuwe beurs gekregen voor 4 maanden, dit keer van Stichting I Cinquecento, een fonds dat bij het NIKI (Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut Florence) hoort. Deze beurs is bestemd voor vooronderzoek voor een promotieonderzoek en dit ga ik dan ook doen. Maar omdat ik in 2008 al een heel eind gekomen ben met mijn vooronderzoek, ga ik tegelijkertijd (in afwachting van een vaste aanstelling) ook gewoon beginnen aan mijn promotieonderzoek. Ik verblijf eerst twee weken in Rome, daarna een maand op een kamer in Florence en daarna nog 2 ½ maand in het NIKI.

Wat heb ik in Nederland gedaan?

Vrienden gezien, nog meer onderzoek gedaan en promotievoostellen geschreven. De bedoeling was om te solliciteren voor een promotieplek per september 2009 in Leiden, Groningen en Amsterdam. Uiteindelijk bleken er in Amsterdam geen vacatures te zijn vanwege de kredietcrisis en ook in Leiden waren er om die reden minder vacatures. Ik heb dus zeer veel concurrentie. In april, terwijl ik al in Italie zit, zal ik horen of ik op sollicitatiegesprekken mag komen of niet. Erg spannend, want ik wil dit erg graag en heb er afgelopen jaar erg veel energie in geïnvesteerd. Bovendien werk ik in Florence ook liever door aan mijn onderzoek met een nieuw doel voor ogen dan met nieuwe onzekerheid in het verschiet.

Ga ik Sjoerd missen?

Ja uiteraard. Heel erg en daarom hoop ik ook dat het allemaal wat oplevert. Ik heb erg veel zin om weer de bibliotheken en archieven in te duiken in Florence, maar vind het ook wel jammer dat ik dan zo’n tijd iedereen in Nederland moet missen en ook de vaste rituelen (Koninginnedag, 5 mei, …) en vaste gebruiken (waaronder fietsen en het eten van boterhammen). Om nog even wat tijd samen te besteden voor we weer afscheid moeten nemen zijn Sjoerd en ik dit weekend naar Den Bosch, Tilburg en Safaripark Beekse Bergen geweest, dat was erg leuk, alleen al vanwege het nostalgische gevoel om weer eens in zo’n oude pruttelende bus (nu omgebouwd tot Safaribus) uit de jaren ’90 te zitten! (zie foto’s)

Een verzoek aan iedereen die Maarten heet….en anderen

Allereerst: Maarten’s, zeer bedankt voor jullie reacties in 2007 en 2008. Aangezien jullie nu met zijn achten zijn: zou iedereen een soort herkenning achter zijn naam willen plaatsen, zodat ik ook weet welke Maarten er heeft gereageerd? Het kan de beginletter van jullie achternaam zijn, of iets anders: wees creatief :-) Dit geldt ook in mindere mate voor de Jeroen’s, de Ellen’s, de Linda’s, de Pieter’s, maar uiteraard is aan de schrijfstijl ook veel af te leiden, bij 8 Maarten’s begint dat alleen lastig te worden…

Tot slot

Ik vond het erg fijn jullie allemaal weer even te zien deze drie maanden en ga jullie weer erg missen. Ik zal jullie op de hoogte houden van al het raars en moois dat Italie te bieden heeft! Tot schrijfs en horens!

  • 23 Maart 2009 - 06:59

    Maarten:

    Goede reis en veel succes! Hopelijk mag je op gesprekken komen.

  • 23 Maart 2009 - 07:01

    Maarten:

    Ja, geniet ervan!

  • 23 Maart 2009 - 07:01

    Maarten:

    En blijf vooral van die afgrijselijk mooie foto's maken!

  • 23 Maart 2009 - 07:03

    Maarten:

    Veel plezier! pas op voor mooie Italianen

  • 23 Maart 2009 - 08:52

    Marlou1:

    Hai Elisa! Weer heel veel plezier in het mooie Italië! Linda had me al op de hoogte gebracht. Wie weet kom ik je nog bezoeken :)

  • 23 Maart 2009 - 09:53

    Jelske:

    Hoi Elisa,
    heel veel plezier! Ik wilde je net van het weekend mailen om te zeggen dat ik Ode aan de Arbeid uitheb en ik vond het echt een cool boek! Het is een troost in de donkere tijden van werken bij het bedrijf in Hamburg ;), het lezen over zoveel opgedeelde werkzaamheden is erg leuk vond ik. Nou ja, geen plaats voor een uitgebreide recensie natuurlijk! Viel Spaß!!
    Liebe Grüße

  • 23 Maart 2009 - 10:22

    Tamara:

    Onee, je gaat al bijna weer weg!! Gelukkig zie ik je nog een keer :-) ondanks alle krediet die we hebben opgebouwd, ga ik je wel missen hoor! Ik hoorde van Sabrina dat het al lekker warm is in Italië, beter dan de regen hier! Tot morgen!
    liefs!

  • 23 Maart 2009 - 15:08

    Marijke:

    Ha Elisa!

    Wauw, het is bijna weer zo ver..je gaat weer naar Italie; heerlijk zeg. Ik kijk uit naar je verslagen en mooie foto's :) Ik woon inmiddels in Amsterdam. Geweldige stad maar o zo druk, ik moet erg wennen en ik ben veel eerder moe..hopelijk krijg ik gauw weer een nieuw ritme zodat ik me weer beter ga voelen, ben weer zooo moe :( Nouja, de lente zal ook wel helpen denk ik.

    Heb een hele fijne tijd en tot mails!

    xx Marijke

  • 23 Maart 2009 - 15:08

    Marijke:

    PS> Nu hebben we elkaar nog steeds niet ontmoet!! Grr...;)

  • 23 Maart 2009 - 18:59

    Eric En Amanda:

    Hé Elisa,

    Na zoveel berichtjes op onze website is het nu tijd voor ons om op die van jouw te reageren! Heel veel plezier toegewenst in Italië en spit de achieven maar eens grondig door (en daarna natuurlijk op terrasjes zitten in de lentezon).
    Groetjes uit Colombia,
    Eric en Amanda

  • 23 Maart 2009 - 21:11

    Kaatje:

    woehoe!! Bij jou ben ik tenminste uniek. Bij mijn op mijn werk zijn er wel zeker 4 Karen's en 3 Karin's :-P

  • 24 Maart 2009 - 08:18

    Marjan:

    heeeeeeeeel erg veel plezier weer in italie! Ik hoop dat je 4 maanden lekker weer hebt, archieven die altijd en eeuwig open zijn (en niet maar 1 dag per maand :P) en dat je straks op gesprek mag voor een promotieplek. geniet ervan
    grts marjan

  • 24 Maart 2009 - 08:51

    Linda 1 :-P:

    Veel plezier en succes!
    Zal proberen je verhaaltjes weer bij te houden.

    Dikke zoen!

  • 24 Maart 2009 - 13:36

    MaartJE:

    Hahahaha
    Ik ben heel blij dat ik lekker MaartJE heet:)
    Lief! Ik mis je!!! Ik hoop dat je weer een super fijne tijd gaat hebben in Italie! We schrijven:)!!!! Dikke knuffel vanuit de tropen, goede reis en tot schrijfs!xxxx

  • 25 Maart 2009 - 10:04

    Judie:

    Ciao Elisa!
    Ik wens je heel veel succes en plezier in Florence, dat het maar een goed jaar voor je mag worden! Ben benieuwd naar je verhalen! Groetjes vanuit Surfers Paradise (ja zo heet het hier echt), Oz, Judie

  • 26 Maart 2009 - 09:56

    Linda En Noor:

    vanuit algerije willen we je ook alvast veel plezier toewensen en we vonden het heel leuk dat je nog langs geweest bent! liefs, noor, linda en reda
    o ja: in algerije zijn helemaal geen wolken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 33275

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: