In een andere wereld... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu In een andere wereld... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

In een andere wereld...

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

23 Oktober 2008 | Italië, Firenze

Vanuit een roerig Florence schrijf ik deze derde blog. Al bijna twee weken zijn er studentenopstanden in heel Italië. Het probleem is dat er onlangs een wet is aangenomen (wet 133) waarin besloten is dat universiteiten mogen gaan privatiseren, dat er flink bezuinigd zal worden op docenten en administratief personeel, dat het collegegeld verhoogd zal worden en dat er minder geld voor onderzoek zal komen. In Florence uit zich dat in grote spandoeken op allerlei plekken in de stad met teksten als “De openbare universiteit is dood”, “Ze hebben onze toekomst afgesneden” en “Onderwijs moet toegankelijk blijven voor iedereen”. Veel faculteiten zijn bezet door studenten en er wordt geen les meer gegeven. De docenten staken namelijk evengoed mee. Er zijn bijna dagelijks protest-optochten door de stad. In Bari heeft men gisteren de begrafenis van de universiteit gevierd, in Bologna en Rome hebben studenten de sporen op het station bezet. In Milaan probeerden studenten hetzelfde te doen, maar werden teruggedrongen met rookbommen en stokken door de carabinieri. In Genua werd er op een originele manier geprotesteerd: er werden geschiedenislessen in de open lucht gegeven midden in het centrum. Berlusconi heeft gezegd dat hij niet langer zal toestaan dat faculteiten bezet worden en dat er hard zal worden opgetreden door de overheid. Ik ben benieuwd hoe het af zal lopen.

Ondertussen ging het openbare leven wel gewoon door (voor zover het verkeer door de optochten heen kon komen) en ben ik naar de villa van de familie Niccolini geweest. Het was of ik even in een andere wereld was. Op bezoek bij de markies, die woonde op een landgoed van 100 ha, vol met vrolijk rondspringende dieren (vooral fazanten en hazen), waar (helaas) af en toe op gejaagd werd met leden van koninklijke en adellijke families uit heel Europa. Ik heb een rondleiding gehad door de hele villa, die nog vol stond met meubels en andere objecten uit de afgelopen vier eeuwen en versierd was met fresco’s. Ik mocht absoluut geen foto’s maken, want de vorige keren dat dit gebeurd was, waren de objecten van de gepubliceerde foto’s direct gestolen. Om diezelfde reden kan ik hier online ook niks over de inhoud van de vertrekken vermelden, maar terug in Nederland vertel ik hier natuurlijk graag over. In ieder geval bleek de markies een hele aardige man te zijn, die ruim de tijd nam om leuke verhalen te vertellen bij alles wat ik zag. Ik werd teruggebracht naar het station door zijn persoonlijke chauffeur. Terug naar de realiteit.

In het familie-archief ben ik ook geweest en heb foto’s kunnen maken van de archiefdocumenten, die ik nu op mijn laptop kan gaan bestuderen. De handschriften van de brieven waren veel netter geschreven en veel minder uitgevlekt dan bij de brieven aan Michelangelo Buonarroti de Jongere vorig jaar, dus dat scheelt. Afgelopen weekend kwam Tamara, wat heel gezellig was. In tegenstelling tot het herfstige september is het nu ineens weer hoog zomer. We hebben dus even lekker de toerist uitgehangen en ondertussen mooie plaatjes van Florence in allerlei hoedanigheden geschoten. Met Paula, die hier net als ik voor langere tijd in het Nederlands instituut verblijft, heb ik vorig weekend de heuvels boven Florence verkend en ter afsluiting zijn we een veel te duur kopje thee gaan drinken in een tuin boven de stad, met wederom een geweldig uitzicht.

  • 23 Oktober 2008 - 08:05

    Jenke:

    zooo, wat heftig allemaal ben inderdaad benieuwd hoe het afloopt en wat een tegenstelling tot je andere avontuur met de markies liefs Jenke

  • 23 Oktober 2008 - 08:52

    Aafke:

    Wat een toestand!Hier hebben daar niets over gehoord.Ik hoop dat jij er verder geen last van hebt.Succes met het bestuderen van de foto's.
    liefs Aafke

  • 23 Oktober 2008 - 09:59

    Marijke:

    Ha Elisa!

    Zo zeg..wat een gebeuren allemaal in Florence. Wel bijzonder om dat ook eens mee te maken lijkt mij. Maar ook relaxt dat het weer wat beter weer is; heerlijk om veel buiten te zijn en mooie kiekjes te maken ;)
    Maar ook hard aan de slag lees ik wel; interessant hoor!
    Mijn studie Cultureel Erfgoed bevalt ook echt nog steeds uitstekend..ben stiekem aan het orienteren voor een kamer in Amsterdam al is dat erg lastig.
    Volgende week mijn laatste interne week in het Roessingh; daarna sta ik er alleen voor..al kan ik gelukkig altijd wel aankloppen :)

    Meid, fijne tijd en succes, ik ga weer leren voor mn tentamens!

    x Marijke

  • 23 Oktober 2008 - 18:23

    Marjan:

    hoi hoi, jeetje zeg wel terecht van die studenten! Snappen overheden dan niet dat goed onderwijs de basis is voor naja bijna alles :D tuurlijk ik baal ook wel eens van de studie enzo maar ben blij dat het kan.WEl fijn voor je dat het handschrift beter te lezen is, dat scheelt een hoop uitpuzzel werk. Nou meid veel plezier weer en ik wacht weer je volgende bericht af. grts marjan

  • 24 Oktober 2008 - 11:08

    Ellen:

    inderdaad roerige tijden, ik hoop maar dat je je werk gewoon kunt blijven doen. verder zou ik graag daar zo'n duur kopje thee met je drinken. het is hier koud en nat en vakantie.Heb een eetafspraak met sjoerd gemaakt. we denken aan je je!
    liefs van allemaal.

  • 24 Oktober 2008 - 18:57

    Kaatje:

    Raar dat de vuilnisbelten in Napels wel in het neiuws komen en dit nog niet :-S. Het komt vast door de wereldverbreide creditcrisis.

  • 24 Oktober 2008 - 18:58

    Kaatje:

    Oh, maar wel gaaf dat je de markies hebt ontmoet. :D

  • 25 Oktober 2008 - 15:29

    Sjoerd:

    zullen we gaan jagen bij de markies?

  • 26 Oktober 2008 - 15:11

    Judie:

    Hoi Elisa! Klinkt alsof het goed gaat met je onderzoek, ik ben benieuwd naar je vorderingen! Ik krijg stiekem wat heimwee naar het NIKI in de herfst, ik zit nu in Shangri-la, vlakbij Tibet. Het is hier -6 en vanmorgen werden we wakker met sneeuw! Verwarming kennen ze hier niet en de douche is buiten, dus dat is wel weer een hele ervaring! Over twee dagen komen we als het goed gaat aan in Vietnam, dus dan kunnen wij ook weer verhalen en foto's posten. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 33283

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: