Intriges in Ferrara... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Intriges in Ferrara... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Intriges in Ferrara...

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

05 Oktober 2008 | Italië, Firenze

Afgelopen week was ik even in Nederland om mijn Masterdiploma in ontvangst te nemen, maar nu ben ik weer terug in Florence en ik blijf hier tot de Kerstvakantie!

Voordat ik in september naar Florence ging, kreeg ik van Trudy de tip om een nieuw boek over Italië te lezen, geschreven door Marc Leijendekker (13 jaar correspondent voor het NRC, Radio 1 en het NOS-journaal in Rome). Het boek heet ‘Het land van de krul. Italië achter de schermen’ en het begint zo:

‘In Italië is de kortste verbinding tussen twee punten een krul, zo heeft de schrijver Ennio Flaiano eens opgemerkt. Je kunt dat zien als een fraaie versiering, die krul. Of als een omslachtige en ingewikkelde manier om van A naar B te gaan. Het kan allebei. En het is allebei waar.’

Wat mij betreft is die krul die nodig is om iets gedaan te krijgen in Italië altijd een omslachtige manier, maar des te groter is wel de vreugde als punt B uiteindelijk wel bereikt wordt, terwijl dit in Nederland vanzelfsprekend zou zijn. Dus qua emotie is heeft de krul wel zijn charme. Zo ben ik er na drie weken e-mailen en bellen achter gekomen wie het Niccolini-archief beheert en wat het adres is. Het archief bleek inderdaad maar 1 dag in de maand open te zijn en de eerste mogelijkheid om er te werken was nu net de vrijdag dat ik in Nederland zat voor mijn buluitreiking… Gelukkig mag ik nu toch een andere dag in oktober komen. In totaal kan ik in de periode dat ik hier zit drie dagen foto’s komen nemen van alle archiefstukken die ik graag wil bestuderen en deze kan ik dan naderhand op mijn laptop gaan lezen. Helaas zijn deze foto’s niet gratis, dus ik moet nog even inventariseren hoeveel ik er zal gaan nemen. Ondertussen ga ik mij oriënteren op andere personen, van wie de archieven wat vaker open zijn. Ik ga in mijn toekomstige promotie-onderzoek meerdere personen onderzoeken, dus nu tijdens het vooronderzoek is het juist belangrijk om te ontdekken hoe toegankelijk de verschillende archieven zijn en hoe het met de kwaliteit en kwantiteit van de archiefstukken gesteld is.

Ondertussen wordt mijn verblijf hier steeds aangenamer, want mijn prikbord begint er al heel gezellig uit te zien en ik heb nu lekkere warme winterkleren, dus hoef niet meer ziek te worden door de kou, zoals in de week voordat ik naar Nederland ging. De verwarming gaat hier namelijk pas 1 november aan, terwijl het toch al best koud is om de hele dag stil te zitten achter je laptop.

Eind september ben ik nog en weekend met mijn moeder (die inmiddels ook weer in NL is) naar Ferrara geweest. We hebben fietsen gehuurd en daardoor veel palazzi kunnen bekijken, nog een luchtballonnenfestival meegemaakt en plaatselijke specialiteiten zoals broodkussentjes (pinzini) kunnen eten (zie foto). Het leukste van alles was het Castello Estense, oftewel het Kasteel van de familie d’Este, die als hertogen over Ferrara en omgeving regeerden van de 14e tot de 16e eeuw. Achter alle vertrekken in het kasteel schuilden interessante verhalen. Zo liepen we op een gegeven moment in de kerkers en kwamen te weten dat twee broers van hertog Alfonso I (1476-1534) hier zeer lange tijd gezeten hadden. Het verhaal ging zo: in 1506 beraamden deze broers, Giulio en Ferrante d’Este, een moord op hun broer de hertog, Alfonso I d’Este, omdat één van hen graag zelf hertog wilde worden. Via een spion werd de hertog echter van de geplande moordaanslag op de hoogte gebracht en vervolgens gooide hij zijn beide broers in de kerkers van zijn eigen kasteel. Ferrante was 29 jaar toen hij in de kerker belandde en na 34 jaar stierf hij er als een bejaarde man, zonder ooit bezoek te hebben ontvangen. Giulio was een jongeman van 28 toen hij in de kerker belandde, zat maarliefst 53 jaar in de kerker, en werd op zijn 81e vrijgelaten (!), gekleed in de mode van een halve eeuw terug. Hij heeft nog 2 jaar in de buitenwereld geleefd. En zo waren er nog meer kerker-verhalen….

  • 05 Oktober 2008 - 15:26

    Aafke:

    Zo deze keer ben ik de eerste.Wat goed dat je een andere dag in het archief mag.Een meevaller joh!
    Zo zie je maar...intriges zijn overal en van alle tijden!
    Liefs en kus Aafke

  • 05 Oktober 2008 - 15:50

    Neeltje:

    Ha Elisa, fijn dat je er nu warmpjes bij zit achter je laptop!
    Wat heb je een mooie foto's gemaakt in Ferrara, en ook nog complimenten voor de fotograaf van je buluitreiking, die foto is prachtig!!
    Succes nog,
    xx Neeltje

  • 06 Oktober 2008 - 23:31

    Amanda En Eric:

    Hey Elisa,

    Nogmaals gefeliciteerd met je krul..ik bedoel bul!! Leuk om de foto´s te zien van jou. We zijn blij dat je het naar je zin hebt. Zet hem op daar bij het archief, val ze maar lekker lastig als het moet, haha! Bij ons gaat ook alles goed, wij zijn nu in San Cristobal Mexico.
    Groetjes,
    Amanda en Eric

  • 09 Oktober 2008 - 15:43

    Jenke:

    Leuke selectie van fotos Elisa.Ik zal het maar bekennen: ik als trotse moeder heb de foto ven de bul gemaakt!!en dacht je bent er helemaal voor uit Florence gekomen dus nu moet ik het moment pakken. Succes met het doorbreken van de bureaucratie liefs Jenke

  • 10 Oktober 2008 - 09:28

    Sjoerd:

    overf eenmaand kom ik, ga maar vast leuke restaurantjes zoeken :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 33284

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: