aardige optrekjes...(de familie Niccolini) - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu aardige optrekjes...(de familie Niccolini) - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

aardige optrekjes...(de familie Niccolini)

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

17 September 2008 | Italië, Firenze

Inmiddels ben ik ruim een week in Florence en dat is toch weer heel anders dan vorig jaar, terwijl ik hier toen ook in september was: (zie ook de foto’s ter illustratie)

- De helft van de week stroomde het van de regen.
- Er liggen overal herfstbladeren en kastanjes, terwijl het nog volop zomer hoort te zijn hier!
- Ik heb een kamer met openslaande balkondeuren, met daarin muggengaas, dat scheelt ongeveer 100 muggen per uur.
- Ik onderzoek een andere persoon. Vorig jaar onderzocht ik Michelangelo Buonarroti de Jongere en nu een man die Giovanni Niccolini heet, samen met zijn zoons Francesco en Filippo, allen leefden zij aan het eind van de 16e eeuw, begin 17e eeuw.
- Er staan opeens allemaal schildpadden bij het Palazzo Pitti.
- Mijn moeder is nu in september ook in Florence voor een restauratiecursus van schilderijen, dus af en toe gaan we gezellig uit eten, dat is hier niet duur, want de Italianen beschouwen pasta als een soort voorgerecht. Bij mij moeder in huis woont een poes die Timbaldo heet, geweldige naam! Hoe bedenk je het…
- De musea zijn deze maand ook ’s avonds open, dus kan ik er na een dag studeren heen, met uitzicht op mooie avondluchten boven Florence (een bijkomend voordeel van de nu aanwezige wolken, vanwege het iets slechtere weer)

Ik heb tot nu toe alleen secundaire literatuur gelezen over Giovanni, Francesco en Filippo Niccolini. Net als andere rijke Florentijnen hadden ze een stadspaleis, een villa en een kapel. In die kapel ben ik inmiddels geweest (zie de beelden van Mozes en Aron), toeristen mogen daar normaal gezien niet in, maar gelukkig spreek ik Italiaans en kan ik goed genoeg wanhopig uitleggen dat ik er toch echt in moet.
In het paleis, naast de dom van Florence, worden nu hotelkamers verhuurd aan extreem rijke mensen (250 euro per nacht, met een privédiner op de kamer, naar wens), zie ook de fotogalerie op http://www.niccolinidomepalace.com/gallery/?lang=eng Wie weet kan ik daar nog wel even een kijkje nemen als ik me netjes aankleed…
De villa bestaat ook nog en wordt volgens de website verhuurd aan ‘selected customers of all over the world’, te beginnen bij 7.000 euro per week. Mmm weet niet of de gasten die dat betalen het zo leuk vinden als ik daar even rond kom wandelen, maar niet geschoten is altijd mis….wordt vervolgd.

In ieder geval zijn het paleis en de villa beide gedecoreerd met fresco’s door beroemde schilders, met wiens namen ik jullie niet zal vermoeien, want zo beroemd zijn ze nu ook weer niet. Ik heb inmiddels ontdekt dat in het familiearchief een heleboel briefwisselingen van Giovanni, Filippo en Francesco te vinden zijn die nuttig zouden kunnen zijn voor mijn onderzoek. Ik heb echter nog nergens het precieze adres van het archief kunnen ontdekken en na 3 e-mails in twee maanden ook nog steeds geen antwoord gehad van de directeur, aan wie ik volgens de website toestemming moet vragen om er te kunnen werken. Een telefoonnummer is ook niet aanwezig. Ergens anders dacht ik te lezen dat het archief maar 1 dag per maand open is, dat zou een ramp zijn… ik heb besloten om er morgen dus maar gewoon heen te gaan en aan te bellen en dan kijken wat er gaat gebeuren….wordt vervolgd.

  • 17 September 2008 - 21:18

    Maartje:

    Elisa, mooie foto's weer! Wel een beetje vreemd hoor dat herfstachtige weer. Ach, anders is t misschien snel weer te warm om goed te werken? En ik zag alweer de heerlijke perensap:). Lekker! Ik herken t allemaal wel van vorig jaar! Succes en tot 2 en 3 oktober:)!!
    Kus!

  • 17 September 2008 - 21:28

    Ruud:

    Hallo Elisa,
    Leuk bericht van de 'optrekjes'! Wat een idiote prijzen, ik dacht dat Italie arm was. Grote verschillen dus. Succes met je onderzoek, pappa

  • 18 September 2008 - 06:22

    Tamara:

    *hihi* echt een leuke poes...en grappig hoe hij daar ligt in de plantenbak! Leuk om straks alle mooie dingen op de foto's ook zelf te kunnen bekijken :-D
    Liefs, Tamara

  • 18 September 2008 - 07:28

    Jeroen H.:

    Hey Elisa,
    Leuk om je foto's te zien. Nu we er geweest zijn, komen de plaatsen allemaal erg bekend voor. Ik hoop dat het je lukt om de familiearchieven van de Niccolini's te bezoeken. Veel succes in elk geval!
    Groeten,
    Jeroen

  • 18 September 2008 - 07:47

    Nora:

    Ik ben volgens mij de enige ter wereld die nog nooit in Italië is geweest als ik de comments mag geloven...
    Mooie foto's! Ben benieuwd of je de dure villa nog te zien krijgt!
    Aan het lege prikbord wordt gewerkt ;-)

  • 18 September 2008 - 11:06

    Marlou:

    Hai Elisa

    Wat stoer dat je weer in Italië zit! En leuk dat je het weer online bijhoudt! Ik ben weer je trouwe fan!

  • 18 September 2008 - 11:57

    Marjan:

    hoi hoi elisa, leuk hoor om je verhalen te lezen!! enne dat prikbord wil ik graag aan werken, maar dan wil ik wel ff je adres :D. En anders kom ik gewoon wel een weekje die villa huren, kom ik nog maar 6900 euro tekort, zou de IBG daar een probleem van maken???? Veel plezier daar nog! grts marjan

  • 18 September 2008 - 15:48

    Aafke:

    Leuk Elisa, weer al je belevenissen op de site.Vind ik altijd gezellig om te lezen.
    En Nora jij bent niet de enige hoor!!Ben alleen op sicilie geweest dus niet echt in Italie!
    Liefs Aafke

  • 18 September 2008 - 17:55

    Maarten:

    Tja, ik heb gisteren ook pasta gegeten... Ik probeer me in te leven. Heel veel plezier!

  • 19 September 2008 - 06:44

    Erica:

    Timbaldo, wat een gave naam!!
    zo ga ik mijn toekomstige poes ook noemen!

    Hoop dat je echt snel het archief in kunt!! succes met je onderzoek!!

    liefs, Erica


  • 19 September 2008 - 16:46

    Sybrig En Dick:

    Wat gezellig om je deze herfst weer te kunnen volgen in Florence! Leuk ook dat je moeder er nu is! Het lukt je vast wel om het archief op te sporen, succes!!

  • 20 September 2008 - 14:04

    Marijke:

    He Elisa!

    Wat superleuk om iets voor mijn lievelingsland te lezen en te zien :D Maar dat het al zo herfstig is joh! Hier is het ook best fris maar wel lekker zonnig gelukkig.

    Mijn opleiding bevalt echt onzettend goed, ik leer nu het vak materialenkennis en werkelijk elk vak vind ik eigenlijk interessant; Cultureel Erfgoed is gewoon de combi van kunst, cultuur, geschiedenis en schrijven; echt iets voor mij dus. Maar ik doe wel rustig aan hoor!

    Nou, benieuwd naar je vervolg verhaal en ik ga nu nog even je foto's bekijken :)

    Tot contacts!

    xx Marijke

  • 20 September 2008 - 14:06

    Marijke:

    PS. Mooie foto's; de ponte vecchio blijft mijn favoriet :D

  • 20 September 2008 - 17:10

    Ellen:

    Lieverd!
    Wat zit je daar mooi! Ook hier is het wel herfst, een begin tenminste,het is nog zoeken naar kastanjes. We gaan je binnenkort weer zien en a.s. maandag al iets gezelligs reserveren, Succes met je onderzoek en veel liefs van Arthur, ellen en Gerben.

  • 21 September 2008 - 18:13

    Sjoerd:

    Wat fijn toch dat je zo leuk bent! :)

  • 04 Oktober 2008 - 07:07

    Karin:

    Hey Elisa,
    Ben je nog niet gestruikeld over de bedelaars in Florence?
    Opvallend dat er een standbeeld van Mozes staat in de kapel. Ik zou zelf niet verwachten dat ze in Italie Joods waren. Maar ja, rijkdom is ook een vooroordeel over joodse mensen ;-)
    Succes met je onderzoek.
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 33282

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: