Dreigend onweer als afscheid Italie - Reisverslag uit Augsburg, Duitsland van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Dreigend onweer als afscheid Italie - Reisverslag uit Augsburg, Duitsland van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Dreigend onweer als afscheid Italie

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

02 Oktober 2007 | Duitsland, Augsburg

Er is niets zo mooi als een dreigende onweerslucht, alle kleuren worden speciaal, en dit geldt al helemaal als deze lucht zich bevindt boven een veld van olijfbomen. In plaats van het eeuwige mooie weer in zomers Italië, was deze driedaagse onweer-onderbreking een welkome afwisseling en een mooi contrast, dat uiteraard zorgde voor mooie foto’s.

Mijn verblijf zit er weer op en dit is dus het laatste bericht. Alles afgerond in Italië en een heel boekwerk volgetypt met bronnen die ik allemaal ga raadplegen tijdens het schrijven van mijn scriptie de komende maanden. Door de plotselinge temperatuursverandering van 27 naar 12 graden in Florence en het feit dat ik alleen een zomerjas bij me had, was ik helaas ziek tijdens de terugreis. Een hele meute Italianen in de nachttrein die al mondharmonica-spelend op weg was naar de Oktoberfesten in München, zorgde ervoor dat ik geen minuut sliep en vrij moe was tijdens mijn laatste tussenstop in Augsburg.

In Augsburg (dit ligt in Zuid-Duitsland in Beieren) woonde in de Renaissance de bankiersfamilie Fugger, een soort Medici, maar dan in Augsburg. Maar wel degelijk ook een familie van belang, want de Fuggers konden mensen als Maximiliaan I en Karel V tot hun klanten rekenen. De meest fortuinlijke telg uit dit geslacht, Jakob de Rijke (1459-1525) had zelf geen kinderen en om toch zijn zielenheil te redden en wat na te laten dacht hij: Weet je wat? Ik bouw een hele woonwijk, speciaal voor de armen, dan heb ik toch mijn goede daad verricht naast alle rijkdom die ik vergaard heb ten gunste van mijzelf en verdien ik toch een plaats in het paradijs. Deze woonwijk, de Fuggerei, bestaat nog steeds en was een van de toeristentrekkers van Augsburg. Er wonen nog altijd armlastige mensen en de huur bedraagt nog altijd 1 euro per maand!

Heel veel van de stad heb ik niet gezien, omdat ik de helft van de dag ziek in het bed van de jeugdherberg lag, maar de volgende dag nog wel even naar de dierentuin gegaan (ja als ik die van Basel, Zurich en Salzburg gezien heb, kon deze eigenlijk niet ontbreken...) Hier hadden ze de panterverblijven zo ingericht dat je alle panters aan de andere kant van het glas recht in de ogen kon kijken, dit was erg gaaf!

Nou wie weet nog eens tot later als ik weer een lange reis ga maken en bedankt voor al jullie leuke reacties!

PS Wat gaat alles toch fijn snel op de fiets :-)

  • 02 Oktober 2007 - 19:16

    Aly:

    Welkom terug! Alleen wel jammer dat we je leuke berichten nu weer moeten missen.
    Succes met het schrijven van je scriptie.

  • 02 Oktober 2007 - 21:32

    Caroline:

    Ja, ik zal je berichten ook echt missen. Ik vond het iedere keer weer erg leuk wanneer je weer iets had geschreven!
    Liefs en tot ziens!

  • 02 Oktober 2007 - 22:22

    Aafke:

    Nou,voor de laatste keer dan een reactie helaas.Net als de anderen zal ik het missen want het was iedere keer weer een feestje als je wat geschreven had.Wel gezellig dat je weer thuis bent.Hoop je snel te zien!!
    Liefs Aafke

  • 03 Oktober 2007 - 02:05

    Maarten:

    Wat een fantastische foto van de Fuggerei! Ik hoop dat je het goed naar je zin hebt gehad en dat je veel zaken uit Toscane praktisch kunt gebruiken nu je weer achter je bureautje in Groningen aan de bak mag... Ciao!

  • 03 Oktober 2007 - 06:35

    Elisa:

    Op hyves blog ik natuurlijk vrolijk door (want deze blog-nijd komt niet zomaar uit het niets...). Alleen ligt de frequentie daar wat lager (een keer in de paar maanden), want zoveel interessante dingen maak ik nu ook weer niet mee.
    Maar voor de 'Wordt vervolgd' zie dus elisagoudriaan.hyves.nl :-)

  • 03 Oktober 2007 - 09:30

    Jenke:

    ja, ook ik vond het altijd erg leuk je blog te lezen, hoewel we natuurlijk ook op msn, met sms en met mail wel communiceerden. Vooral de fotos vond ik erg mooi, alsof je er zelf een beetje geweest was en vol met zon!!! wat wij hier zo moesten missen!! Succes met het uitwerken van al je data en wie weet gaan we nog eens samen naar Italie.
    Ik ga niet op hyves!Dat vind ik niet zo leuk om te doen!Ik kan je nu natuurlijk weer gewoon (video)bellen.
    Nogmaals bedankt voor de leuke stukjes en tot gauw in Zonnetij Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 33276

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: