Onderaardse gangen en vroeg 17e eeuwse brieven... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Onderaardse gangen en vroeg 17e eeuwse brieven... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Onderaardse gangen en vroeg 17e eeuwse brieven...

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

17 September 2007 | Italië, Firenze

Ik ben op de helft van mijn verblijf en gelukkig begint mijn onderzoek steeds meer vaste vormen aan te nemen. Ik mag elke dag in het archief werken (dat valt dus reuze mee na de eerdere vaagheid over wanneer ik daar terecht kon) en het lukt me nu zowaar om de 17e eeuwse brieven te ontcijferen en te transcriberen. Het bleek dat ik vorige keer gewoon met de meest uitgevlekte en slechtst leesbare brieven was begonnen, maar ja dat kon ik ook niet weten, ik had nog nooit echte brieven uit het archief gelezen, dus ik was even bang dat ze er allemaal zo uitzagen! Maar de meeste zijn goed te lezen met het vergrootglas erbij, al moest ik wel even wennen aan de verschillen in taalgebruik tussen Romeinse en Florentijnse correspondenten, aan hun handschriften en vooral aan al hun afkortingen. In één zin staan meestal wel een stuk of vijf afkortingen, het is haast een soort sms-taal!!

Ik kom ook hele grappige dingen tegen, zoals mensen die twintig dezelfde brieven stuurden, om er maar zeker van te zijn dat er in ieder geval eentje aankwam! Ik lees nu steeds brieven van andere mensen aan Michelangelo il Giovane omdat die verzameld zijn in het Buonarroti-archief, waar ik nu aan het werk ben. Op een gegeven moment kreeg ik de behoefte om ook brieven te lezen die Michelangelo il Giovane zélf geschreven heeft. Dat bleek echter heel ingewikkeld te zijn. Deze zijn namelijk niet verzameld en zijn overal en nergens in Rome, Pisa, Napels, Florence.... Ik moest naar het staatsarchief (hiervoor moet je dan eerst weer een aanbevelingsbrief vragen, want in Italië kom je nergens binnen zonder door anderen gepresenteerd te worden) en daar bleek ineens wat een zegen de kleine samenvattingen in de catalogus van het Buonarroti-archief zijn. In het staatsarchief was niks gedigitaliseerd, er stonden zelfs bijna nooit indexen in de archiefboeken, dit gaat dus een te grote klus worden voor de twee weken die ik nu nog heb, dan zou ik hele dagen bezig zijn om een paar levenstekenen van Michelangelo te vinden. Ik moet het maar even bij de eenzijdige correspondentie houden, die ook wel heel duidelijk is, aangezien er steeds direct gereageerd wordt op wat Michelangelo schreef. Bijvoorbeeld: ‘In je laatste brief schreef je dat je kiespijn had, gaat het nu alweer wat beter?’ Ja dit soort normale dingen staan er ook in, het waren ook mensen...

In de Biblioteca Laurenziana (die met de beroemde trap van Michelangelo) ga ik nog reproducties bestellen van de brieven die ik tot nu gelezen heb, als het lukt, want daar moet je in Italië niet van uit gaan, dat dingen die je in je hoofd heb ook gaan lukken. Maar het zou fijn zijn als ik ze thuis nog even na kan lezen en de woorden waar ik niet uitkwam nog even kan bestuderen. Elke middag werk ik in het Duitse instituut, wat nog steeds een walhalla aan kunsthistorische informatie is.

In het weekend ben ik er weer op uitgetrokken. Naar een Renaissancetuin, de Bardini. Naar een hele reeks fresco’s van het Laatste Avondmaal in lieve kleine kloostertjes en kerkjes in Florence. Ik kon het niet helpen dat ik bij elk Laatste Avondmaal aan de Da Vinci Code moest denken en steeds maar Maria Magdalena dacht te zien zitten.... Naar het Etruskische stadje Chiusi, wat net zoals zoveel Etruskische stadjes op een heuvel lag (met dus mooi uitzicht!). Ik kon het ondergrondse wateraanvoersysteem van de Etrusken bezoeken wat voor een deel ‘Het doolhof van Porsenna’ heette. (Porsenna was een Etruskische koning) Op een gegeven moment vielen de lichten in dit doolhof per ongeluk uit en toen zagen we echt geen hand voor ogen meer. Ik vond dit heel leuk, maar helaas raakten er andere mensen in paniek en waren achteraf heel boos, zeiden dat ze het museum gingen aanklagen... In het archeologisch museum waren hele mooie Etruskische urnen te zien, waarvan de beelden soms nog hun oorspronkelijke kleuren hadden, dus niet dat eeuwige wit. Ongelooflijk dat ze in de 7e eeuw voor Christus al zulke mooie dingen maakten. Als laatste nog twee Etruskische graftombes bezocht, ook een aparte ervaring.

  • 17 September 2007 - 08:07

    Jelske:

    Jippie, de eerste! Wederom mooie foto's hoor! misschien moet ik maar verhuizen want hier is het lang zo mooi niet.. veel plezier en succes de laatste weken,
    liefs

  • 17 September 2007 - 08:49

    Aafke:

    Wat is het daar mooi in(bij) Florence!Je kent het daar nu op je duimpje denk ik.Fijn dat je onderzoek nu wel vlot.Hoop dat je tijd genoeg hebt om het af te ronden. Liefs en snel tot spreeks

  • 17 September 2007 - 12:31

    Judie:

    Hey Elisa! Goed om te horen dat het nu soepel gaat met je onderzoek! En zo te zien is het weer in Florence nog steeds heerlijk, itt de 15 graden en regen hier :(! Ik kan niet wachten tot ik ook weg mag, ga al eerder dan gepland, de 22e! Succes nog even en geniet ervan!
    Groetje!

  • 17 September 2007 - 13:21

    Jenke:

    Hallo Elisa Gelukkig gaat alles nu wat vlotter.Wel heb je volgens mij een extra leven nodig om alles te kunnen zien daar! Succes deze week. Liefs

  • 17 September 2007 - 18:04

    Sybrig:

    Als ik goed naar het Laatste avondmaal van Andrea del Sarto kijk....meen ik toch ook...
    Veel succes en we zien uit naar de resultaten!

  • 18 September 2007 - 10:35

    Sjoerd:

    je denkt toch ook niet dat Jezus z'n hele leven zonder vrouw heeft gedaan... Ik heb al moeite met een maandje :)

    hvj..

  • 18 September 2007 - 13:48

    Tamara:

    Hey Elisa!
    wat grappig om te horen dat ze toen ook over alledaagse dingen als kiespijn schreven! Wij doen dat ook, maar toch is het wel gek dat zij dat ook deden :-)
    Tot bels!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 33275

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: