Salzburg - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Salzburg - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Salzburg

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

04 September 2007 | Oostenrijk, Salzburg

Het is wat snel, maar alweer een bericht, hierna zal ik weer wat rustiger aan doen, ik moet bekennen dat het ook wat raar aanvoelt dat ik in één week ineens vanuit Zweden weer in Italie zit. Ook deze maand ben ik op weg naar Italie een weekendje gestopt op de route, dit keer in Salzburg. Deze stad staat in het teken van zout (vandaar ook de naam) en Mozart! De hoeveelheid Mozart-kugeln (zie foto!) in de souvenirswinkeltjes was niet te tellen. Uiteraard ook even zijn geboortehuis bezocht, waar o.a. zijn orkestviolen te bezichtigen waren. (Het viel me op dat hij steeds een extreem groot gat in zijn rechter klankkastkrul had zitten) (Hoe heet zoiets Hartini en was dat misschien het geheim van zijn succes?) Vanaf de burcht boven de stad waar je met een kabelbaantje heen kon, had je een mooi uitzicht over de stad en de rivier de Salzach, helaas dit alles in de stromende regen.... In het Haus der Natur waren coole vissen en gestippelde roggen. Omdat het maar bleef regenen, besloot ik een hele toeristische rondvaart te gaan doen. Dit bleek nog best leuk, want omdat de stroming van de rivier de Salzach vrij sterk is, hadden ze een speciale boot ontwikkeld die maar 38 cm het water in stak en met 40 km per uur raasden we overal langs, waarna de boot ook nog de Weense wals ging dansen om te laten zien hoe wendbaar hij was. Ze maakten er dus wat van :-)

Zondag had ik mooier weer en de weg naar de dierentuin bood gelijk hele mooie uitzichten op berglandschappen. In de kleine dierentuin waren best wat grappige dieren, zoals manenwolven, baby-halsbandpekari’s (dit zijn navelzwijnen, zie wikipedia), Chinese muntjaks (leven ook in Nederland, soort herten) en rendieren. Hierna ging ik naar Schloss Hellbrunn, het lustslot van aartsbisschop Markus Sittikus (1574-1619), gebouwd in de jaren 1612-19, precies de tijd waar mijn onderzoek ook over gaat, er waren dan ook veel Italiaanse invloeden te zien in de architectuur en decoratiestijl. Ik schreef het al, het was een lustslot, de bisschop verbleef hier dus alleen voor zijn plezier in de zomer, hij woonde er verder niet. Hij liet onder andere Wasserspiele bouwen, allerlei technische hoogstandjes met water en waterstralen afkomstig uit enge monsterachtige wezens. Zijn bezoekers mochten eerst alle kunstjes aanschouwen, waarna ze vervolgens via allemaal geheime waterstraaltjes natgespetterd werden door de bisschop, zoals dus ook de bezoekers van dit weekend.... In het kasteel zelf zaten fresco’s in de stijl van het Casa Buonarroti, met illusionistische balustrades, waar vogels overheen keken. Inmiddels aangekomen in Florence en ik mag deze week twee dagen in het archief werken en volgende week zowaar de hele week! Lekker aan de slag dus!

  • 04 September 2007 - 06:35

    Erica:

    Leuk hoor, al die berichtjes vanuit wisselende steden! Alsof ik zelf ook n beetje op vakantie ben!
    Wederom veel plezier en succes in Florence!

    Erica

  • 04 September 2007 - 07:50

    Jenke:

    Lieve Elisa, je hebt ajweer veel leuke dingen gezien en wij dus ook een beetje!
    Succes met deel twee van je onderzoek, misschien werpt je reis naar Denemarken en Zweden een heel nieuw "noorderlicht" op de zaak.Ook een beetje plezier maken hoor!Tot horens, liefs mama

  • 06 September 2007 - 08:00

    Sjoerd:

    Weet je, zulke waterspuitertjes heb je in Nederland ook, bij één of ander kasteel, daar heten ze "de lieverdjes" ben ik als kind ooit geweest, was geweldig :)

  • 09 September 2007 - 18:30

    Aafke:

    Inderdaad een grote overgang van Zweden naar Florence!Als ik de foto's zie van Zweden wil ik wel weer graag terug.Wat eng die boot in Salzburg.Maar ook wel weer gaaf denk ik.Leuk dat het gezellig was met Maartje.Is ze al weer weg??Werk ze en ook genieten! Liefs Aafke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 33275

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: