Zurich - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Zurich - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Zurich

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

31 Juli 2007 | Zwitserland, Zürich

Vanuit het heerlijk koele maar toch zonnige Nederland (o, heb ik iets gemist??) schrijf ik deze laatste blog over mijn eerste maand Florence. Voorlopig even afscheid genomen van de mooie hoge boekenkasten, de olijfbomen en het archief van het Casa Buonarroti, waar de beheerster mij meldde dat ze in september ogni tanto (af en toe) aanwezig zal zijn. Wanneer kon ze uiteraard nog niet zeggen en hoe ruim ik het Italiaanse begrip af en toe moet nemen kan ik nog niet helemaal inschatten. Hopelijk genoeg om veel brieven te lezen.

Mijn laatste tussenstop Zürich was een succes, hoewel het er met de over de weg suizende trams en trolleybussen wel erg rustig aan toe ging nu ik de drukte en levendigheid van Florence gewend was. Vanuit de Zürichsee liep er een riviertje (de Limmat) de stad in, wat met zijn groene water een mooi stadsgezicht gaf. In het Kunsthaus waren interessante kunststukken te zien (ja, geld hebben ze natuurlijk wel de Zwitsers), van Rodin, Monet en Manet tot Magritte, Kandinsky, Chagall en Dubuffet. De eenzame witte massamaatschappij-figuren van George Segal vind ik altijd erg intrigerend (zie foto). De grote surrealistische appel van Magritte blijft leuk. De draadfiguren van Alberto Giacometti (dit was een Zwitser, dus ze hadden er heel veel!) gaan me nooit vervelen en in een vrij wit schilderij van Mirò ging ik steeds meer gezichten zien…. (zie foto’s).

In de botanische tuin hadden ze mooie koepels met nagebouwde regenwouden en in de dierentuin waren ze gespecialiseerd in reuzenschildpadden en gekleurde kikkers (zie foto’s). Ook hier was een nagebouwd regenwoud waar de kameleonachtigen (Nora, wat is dit voor beest?) gewoon naast het pad liepen. Ook de ooievaars waren bepaald niet mensenschuw.

Nou nu weer even een tijdje geen verhaaltjes van mij (ook wel eens rustig), bedankt voor al jullie leuke reacties en jullie post! Echt heel leuk om te doen dit! Wat een wereld met al die digitale mogelijkheden. De aankomende twee weken bevind ik mij weer gewoon in Groningen (kopje thee?), daarna met Sjoerd op vakantie naar Zweden en dan weer een maand hard werken in Florence (dat is in ieder geval de bedoeling!).

• 31 Juli 2007 - 04:42

Arnold:

Hey Elisa.. toch wel fijn dat je weer terug komt.. hoewel ik het erg leuk vond om je zonnige verhalen te lezen!

-x

• 05 Augustus 2007 - 09:29

Sjoerd:

Ik vind het ook wel fijn dat je weer terug bent

• 19 Augustus 2007 - 12:31

Caroline:

Lieve Elisa,
    Zoals je ziet ben ik meteen na thuiskomst uit Stockholm je weblog gaan lezen. Het was echt gezellig om daar even met jou en Sjoerd af te spreken.
    Ik vind je weblog echt ontzettend interessant, leuk èn goed geschreven. Je foto's zijn ook prachtig. Soms herkende ik iets van Florence en omgeving, maar het meeste is natuurlijk volstrekt nieuw voor me. Ben het helemaal eens met wat je me in Stockholm zei over het schrijven van een blog! En ik heb me natuurlijk nu ook met mijn mailadres aangemeld voor je volgende blogs in september.
    Ik zal Mirte ook je weblog-adres geven en haar eens vragen wat dat voor een kameleon-achtige is. Zij weet er tegenwoordig veel van en wordt vast enthousiast wanneer ze je verhaal+foto's over Zürich ziet.
    Nog een prettige verdere vakantie gewenst en veel liefs van Caroline