Frustraties en Hoogtepunten - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Frustraties en Hoogtepunten - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Frustraties en Hoogtepunten

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

22 Juli 2007 | Italië, Firenze

Wat het leven in Italië zo anders maakt dan dat in Nederland is dat het elke keer weer bestaat uit frustraties en hoogtepunten, terwijl in Nederland alles meestal gewoon gaat zoals het moet gaan. Toen ik deze week (vrijdag pas) eindelijk op gesprek kon komen om in het archief van het Casa Buonarroti te gaan werken, bleek dat er daar alleen gewerkt mag worden als de directie van de bibliotheek ook aanwezig is. En ook al staat er op internet dat de bibliotheek elke werkdag van 9.30-13.00 open is, dat hoeft in Italië nog niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk zo is. Zo bleek deze directrice er volgende week slechts één ochtend te zijn. Hopelijk zijn ze in september vaker van de partij, anders wordt het echt niks met mijn onderzoek! Uit frustratie ben ik vrijdagmiddag lekker iets anders gaan doen dan studeren, want de Bobolituinen wilde ik toch ook weer eens bekijken. En daar zat ik dan een paar uur later, op de rand van een muur van de Bobolituinen, uitkijkend over een zee van olijfbomen. Al die tinten groen en die glinsterende blaadjes in de zon, ook dat is Italië.

Donderdagavond na het eten ben ik met Elsje even naar beneden (de stad) gelopen en daar waren op de twee pleintjes waar we waren twee live-bandjes in de open lucht aan het spelen. Eén en al dans en vrolijkheid, dat zijn mooie momenten. Net als vandaag in Arezzo, toen ik tot mijn vreugde ontdekte dat de gotische kerken hier niet omgebouwd zijn tot lelijke barok-bouwwerken, zoals vaak in Florence en vooral in Rome. Prachtige 14e-eeuwse fresco’s (voor de liefhebbers (Neeltje?), zie foto) die me als een pijl in mijn hart raken. Op slag sta ik stil en dringt het fresco zich in alle cellen van mijn hersenen binnen, om het maar niet snel meer te vergeten. Want straks ben ik weer in Nederland, en daar zijn niet van die mooie fresco’s. Helaas zijn er niet veel mensen die deze liefde voor 14e-eeuwse fresco’s met mij delen, maar het gevoel van iets geweldigs zien of een geweldig muziekstuk horen kent iedereen. Dat moment van verlamming in de eerste paar seconden dat het je raakt.

Dat bedoel ik met frustraties en hoogtepunten. Er is hier in Italië zoveel dat niet werkt en dat niet functioneert zoals het moet, dat iemand hier uit het NIKI opmerkte dat je er oprecht gelukkig van kan worden als iets wél functioneert. En ter compensatie krijg je dan zo’n mooi land. En je eigen bronwater... (zie foto!)

Dit weekend stond naast Arezzo min of meer in het teken van Lorenzo (il Magnifico) de’ Medici (1449-1492). Over zijn antieke beeldencollectie schreef ik eerder dit jaar een essay en daarom kon ik het niet nalaten om zijn paleistuin even te gaan bekijken (ook al staan er nu andere beelden in) en om een uitstapje te maken naar de villa die hij heeft laten maken door de architect Giuliano da Sangallo: de Villa in Poggio a Caiano. In de tuin heb ik mij prima vermaakt, lekker gelezen en geschreven en geprobeerd om mezelf op de foto te zetten met het bamboebos. Dat lukte in zekere zin (zie foto), een betere compositie kon ik niet maken met de zelfontspanner! In de villa zelf was een tentoonstelling van stillevens, de (levende) dieren- en fruitstukken waren tamelijk mooi, maar al die geslachte dieren kunnen me gestolen worden, dat dat ooit kunst werd, dat snap ik echt niet. Al die villa’s zijn overigens gratis te bezoeken (dat is dan ook weer Italië), maar ja, anders komt er waarschijnlijk helemaal niemand meer, want het is nu al uitgestorven in het hoogseizoen.

Verder nog naar het natuurmuseum in Florence geweest, naar het archeologisch museum in Arezzo.....met andere woorden: teveel om allemaal te vertellen dus ik stop nu! Bijna naar huis (vrijdag), eerst nog langs Zürich en dan terug naar Sjoerd, die ik erg gemist heb! Ben blij dat ik wegga van de muggenzwermen (nee hoor, ik overdrijf), want mijn benen zitten compleet vol bulten, maar de foto van dat schouwspel zal ik jullie besparen!

  • 22 Juli 2007 - 17:57

    :):

    Eerst HP7 uitlezen, dan heb ik tijd voor jouw stuk! Hahaha

  • 22 Juli 2007 - 18:17

    Ellen:

    Nog even volhouden, ondanks de frustaties!
    Tot gauw!
    Ellen

  • 22 Juli 2007 - 18:25

    Sjoerd:

    Dag lieberd uiteraard lees ik eerst jou stuk voordat ik HP lees...... (nou ja UITlees dan)
    je komt al weer bijna terug... Dan zal ik met liefde al je muggenbeten behandelen :)

  • 22 Juli 2007 - 18:28

    Maarten:

    Prachtige foto's! Ik zou zo in de auto springen, ware het niet dat ook ik nog even Harry Potter 7 moet uitlezen. Veel plezier en ik hoop dat het goedkomt met je onderzoek.

  • 22 Juli 2007 - 18:35

    Linda:

    Een land is niet interessant als de cultuur niet heel anders is van thuis ;). Daarom vond ik Tsjechie ook zo leuk :D.

    Een zee van olijfbomen doet het'm op zich ook wel...

    Zie je snel! Ga je zondag mee naar Emmen op GC-uitje? ;)

    (Sjoerd, nog steeds niet uit??!)

  • 22 Juli 2007 - 18:35

    Jeroen:

    mugglebeten?!

  • 22 Juli 2007 - 18:44

    Amanda:

    Hé Elisa!

    Vooral Italië niet verlaten om de muggen!!! Hier in Nederland is er namelijk ook een plaag geweest (met name op Schier). Maar neem ze ook maar niet mee vanuit Italië :)!
    Veel plezier daar nog de laatste week en alvast een goede terugreis toegewenst,

    Amanda en Eric

  • 22 Juli 2007 - 20:10

    Neeltje:

    1 liefhebber van 14e-eeuwse fresco's meldt!!!! Elisa wat doe je veel leuke dingen daar! Dat is toch veel leuker dan Harry Potter lezen (serieus, echt iedereen is dat aan het lezen!!) Ik ben lekker bezig in "Het geheime boek van Grazia dei Rossi", wat een ge-ni-aal boek is dat zeg, ik kan het maar niet wegleggen :D

    Hee succes nog even met de muggen en je onderzoek-met-frustraties, ik ga gauw verderlezen ;)

  • 22 Juli 2007 - 20:26

    Marije:

    Lelijke barokkerken?? Heerlijk toch! Vanuit Napels kan ik bevestigen dat het vrij moeilijk is om Italianen ertoe te bewegen zich te bewegen met deze temperaturen. Alleen jammer dat ik wel mijn onderzoek moet doen...
    Zie je dinsdag in Florence!
    Saluti

  • 22 Juli 2007 - 21:39

    Erica:

    Al die mensen met die Harry Potters!

    Wat een leuk verhaal weer, en super dat je je eigen bronwater hebt, meenemen!! Vond het ook erg grappig te lezen dat je het NIKI-taaltje al overneemt.. het Duits Instituut is nu 'de Duitsers' geworden ;-)
    En die mugglebeten ;-), nou alleen al daarom was ik ook blij dat ik weer terug ging, zo zeg, wat een crime die beesten!
    Nou iig nog veel plezier daar!

    X erica

  • 23 Juli 2007 - 04:48

    Sjoerd:

    Ik sla hier gewoon alle muggen dood met m'n Harry Potter boek...

  • 23 Juli 2007 - 06:57

    Neeltje:

    Een klamboe kost haast niks en werkt fantastisch! Ik heb nooit meer muggenbulten :D

  • 23 Juli 2007 - 07:30

    Elisa:

    Helaas zijn deze muggen zo hardnekkig dat ze er de hele dag door zijn, ook in alle bibliotheken, in huis, in de keuken. En ze zijn heel geniepig, want ze maken dus geen geluid!! Verder zijn ze ook interessant om te observeren, want ze zien eruit als kleine tijgertjes....ja zo kan je overal een studie van maken :-) Iedereen veel plezier met uitlezen van Harry Potter en ja dat boek over Grazia dei Rossi is inderdaad geweldig!

  • 23 Juli 2007 - 14:44

    Lou:

    Elisa, als ik t goed begrijp ga je dus 2x naar Italië? (voor mensen die me niet kennen, zulke dingen krijg ik nooit zo mee). Cool hoor! En gewoon lekker krabben!

  • 23 Juli 2007 - 20:06

    Aafke:

    Tja als je ze niet hoort kun je ze ook niet betrappen als ze aanvallen(de muggen)Wat grappig je eigen water.
    Enne Sjoerd.... Zonde van het boek als je er mee gaat slaan!Hihi

  • 26 Juli 2007 - 10:06

    Tamara:

    hehe....ik ben eindelijk bij met het lezen van al je verhalen!! wat heb je het daar heerlijk! maar je moet wel terug komen hoor...Sjoerd is een beetje ziek omdat'ie je zo mist! En ik mis je ook! ik zal je zo even een lange mail gaan sturen...succes nog met de laatste dingen en tot heel snel!!
    liefs, Tamara

  • 27 Juli 2007 - 11:17

    Judie:

    He Elisa! Echt heel erg leuk om te lezen, vooral met mijn eigen reis nog in het vooruitzicht. Kan ik me alvast voorbereiden op de nodige frustraties haha! Maar zo te lezen heb je het goed naar je zin (je zult al wel bijna weer thuis zijn). Hoop dat jullie het beter treffen in Zweden dan wij in Noorwegen, met welgeteld 1 dag zon! Goede vakantie in ieder geval!

    Groetjes, Judie

  • 27 Juli 2007 - 13:56

    Sjoerd:

    Ben weer helemaal fleurig hoor!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 33277

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: