Over de neef van Michelangelo.... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Over de neef van Michelangelo.... - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Over de neef van Michelangelo....

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

09 Juli 2007 | Italië, Firenze

Tijd om eens te vertellen wat ik hier nu eigenlijk doe! Jullie kennen waarschijnlijk wel de Medici-familie in Florence? Deze familie behoorde in de 15e eeuw tot één van de machtigste families in Florence met als belangrijkste leden Cosimo de Oude en Lorenzo il Magnifico. Zij waren geen koningen of hertogen, maar hadden in vergelijking met andere rijke families relatief gezien wel de meeste invloed in de Republikeinse regering. Toch lieten de andere rijke families zeker ook van zich horen, denk maar aan het Palazzo Strozzi, het Palazzo Pitti, de Brancacci-kapel, de Tornabuoni-kapel, de Pazzi-kapel en ga zo maar door...iedereen had wel ergens een plek in Florence waar hij zijn rijkdom en status tentoonspreidde.

In de 16e eeuw waren de Medici een tijdje verjaagd uit Florence en ondertussen leverden ze twee pausen in Rome (Leo X en Clemens VII). Hierna keerde het geslacht weer terug in Florence, ditmaal als hertogen en vanaf 1569 als groothertogen van Toscane. De bekendste hiervan is groothertog Cosimo I de’ Medici. Vanaf nu had de Medici-familie wel de absolute macht in Florence. In de geschiedenisboeken over deze tijd (1537-1670) wordt dan ook gedaan alsof er ineens geen andere rijke families meer bestonden, zoals in de 15e eeuw. Dit is echter helemaal niet waar. Ook in de 16e en 17e eeuw waren er burgerfamilies die paleizen en villa’s lieten bouwen en decoreren en die privé-kapellen in kerken opkochten. Om indruk te maken op de Medici en op andere vooraanstaande families gaven ze allerlei schilders en beeldhouwers de opdracht om hun paleizen e.d. te verfraaien. Omdat de meeste van deze fresco’s niet bewaard zijn gebleven (en die van de Medici wel) is er haast niets bekend over deze kunstopdrachten. En dat is nu net de reden dat ik hier in Florence zit: om mee te werken aan een project dat het leven van deze patriciër-families wat beter in kaart zal brengen.

Momenteel concentreer ik mij op Michelangelo il Giovane (de Jongere) (1568-1646), dat is een neef van Michelangelo. Deze man was dichter en schreef ook veel theaterstukken. In Florence bezat hij het Casa Buonarroti dat hij liet decoreren met fresco’s die Michelangelo (de echte) moesten eren. Ook werden alle beroemde Florentijnen uit de geschiedenis in dit huis geschilderd: dichters, schrijvers, historici, rechters, astronomen, zeevaarders, sterrenkundigen, beeldhouwers, schilders, ... De burgertrots was in ieder geval groot. Via Michelangelo il Giovane en de kring waarin hij zich bewoog werk ik steeds verder naar de andere patriciërs toe.

De eerste week heb ik voornamelijk secundaire bronnen geraadpleegd en in de bibliotheek van het Nederlandse Instituut en in die van het Duitse Kunsthistorische Instituut (Max-Planck Institut) gewerkt. Vooral de laatste bibliotheek is erg groot, maar toch ook knus. Hij is gevestigd in een oud gebouw met drie verdiepingen en op al die verdiepingen zijn kamers van verschillende grootte, waarin boeken tot aan het plafond staan (die je met ladders moet pakken). Je mag gaan zitten in welke kamer je maar wilt, bijna overal zitten laptopaansluitingen en je mag alle boeken ook gewoon zelf uit de kast pakken. Het zit midden in de stad, en vanwege die gezellige stadsgeluiden kan ik me daar beter concentreren, want in ons eigen instituut is het erg stil. Volgende week ga ik het archief in om de correspondentie van Michelangelo il Giovane met verschillende artiesten te lezen.

Voordat dit verhaal te lang wordt wilde ik nog even melden dat ik momenteel 41 muggenbulten heb. Dat is niet zeer fijn, het lijkt net of ik mazelen heb :-) Iedereen hier heeft er last van, in de avonden eten we soms samen of praten we wat na van de dag onder het genot van veel muggen. In het weekend ben ik dingen in Florence gaan bekijken, onder andere de appartementen in het Palazzo Vecchio waarover mijn vertaling van Vasari ging aan het begin van dit studiejaar. Dat was erg gaaf, vooral het terras met uitzicht over de stad :-) Verder wat Renaissancepaleizen bekeken, het Casa Buonarroti en vandaag een villa van de Medici buiten de stad. Volgend weekend ga ik op bezoek bij een vriendin in Ancona (Esther)!

O ja......mijn wastafel zit trouwens in een kast (!?)

  • 09 Juli 2007 - 05:02

    Sjoerd:

    best handig zo'n wastafel in een kast!

  • 09 Juli 2007 - 06:14

    Jeroen:

    Hebben wij hier ook hoor, zo'n wastafelkast!

    Leuk stukje trouwens. Leer je ons meteen ook wat Italiaans?

  • 09 Juli 2007 - 08:47

    Sjoerd:

    Jeroen wil eigenlijk graag dat je Harry Potter even vertaald in het italiaans voor hem....maar goed

    KUZ

  • 09 Juli 2007 - 09:45

    Neeltje:

    Hee Elisa
    Wat heerlijk, al die foto's...!! Je bent al flink op pad geweest ook, leuk zeg. Ik weet weer helemaal wat je bedoelde met de knulligheid van de bieb in het NIKI ;) Maarja, die tuin maakt veel goed natuurlijk!
    Werkze deze week!
    xx Neeltje

  • 09 Juli 2007 - 10:25

    Sybrig:

    Ik geniet echt van je beschrijvingen en foto's. We gaan nu 3 weken op vakantie, ik ben benieuwd hoever je komt in die tijd. Veel succes!

  • 09 Juli 2007 - 12:22

    Maartje:

    Leuk je laatst even gesproken te hebben op msn, jij in Italie en ik in Sint Maarten, waar we beide genieten!;)
    Zullen we een wedstrijdje doen wie de meeste muggenbulten heeft op 30 juli?;)
    He meisje, geniet ervan!

    Liefs

  • 09 Juli 2007 - 16:33

    Amanda:

    Hé Elisa!

    Ziet er allemaal erg top uit! Heb je die wastafel gelijk ontdekt of pas na een tijdje? :)
    Vergeet na al die biebbezoekjes ook vooral niet in de zon te zitten. Dat wordt ons hier echt onmogelijk gemaakt (er kwam net zelfs een hagelbui voorbij).
    Veel plezier in ieder geval!

    Amanda en Eric

    p.s. Zo'n elektrische vliegenmepper in muggenversie zou best een uitkomst zijn, niet?!

  • 11 Juli 2007 - 09:10

    Ruud En Jenke:

    Ingewikkeld verhaal van die Medici. Ben zelf een 'De Schaakmachine' begonnen, leest lekker weg. Hoop dat je gauw je klamboe hebt. Succes, Ruud en Jenke.

  • 11 Juli 2007 - 13:12

    Gerben Vermij.:

    Dag Elisa,

    Nou, interessant hoor, zo'n rijke familie. En....wat zeg je? Een bibliotheek met 3 van zulke enorme verdiepingen. Nou, daar vind je vast de weg wel.Ik kan me voorstellen dat die andere adellijke families ook een indruk willen maken in Florence.

    Als ik nou ooit met jou meega, beloof je mij dan wel dat je mij niet s'avonds in die kast opsluit als ik mijn tanden poets? Dank je wel.

    Groetjes Gerben.

  • 13 Juli 2007 - 07:16

    Jenke:

    Geweldig dat je nu alle zalen van je vertaling met eigen ogen hebt kunnen zien in Palazzo Vecchio,zo te zien op de fotos is de plek waar t ligt niet verkeerd. Ik zie jou helemaal voor me in de biblotheek met de boeken tot aan het plafond, lijkt een beetje op thuis!Wat een fantastische fotos allemaal!De foto met de citroenen vertegenwoordigt voor mij precies hoe warm en fijn het daar is en hoe mooi ook het licht is. Dat sombere licht in Nederland, dat viel het eerste op (of tegen) toen wij uit Griekenland kwamen.Succes met het oplossen van de Buonarroti-puzzel en veel plezier bij Esther liefs Jenke

  • 15 Juli 2007 - 09:16

    Jelske:

    He Elisa, wat een vette bieb zeg! En wat maak je veel mee. Ik zou haast jaloers worden, met alleen een strand en 2 kleine dorpjes in de buurt :) Gelukkig zijn er veel Zweden om Zweeds mee te oefenen! Veel plezier deze week met je onderzoek, groetjes!

  • 20 Juli 2007 - 12:17

    Ida Uit Oegstgeest:

    Interessant allemaal. Ik lees het met plezier.
    Wat heerlijk het nuttige met het aangename te verbinden.
    Zo te lezen heb je veel plezier in je studie.
    Ida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 33278

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: