Aangekomen in Florence! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu Aangekomen in Florence! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Elisa Goudriaan - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Florence!

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

03 Juli 2007 | Italië, Firenze

Ik ben aangekomen in het NIKI (Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut) en heb daar draadloos internet op mijn kamer, dus kan ik vanaf nu makkelijk berichten plaatsen! Op de heenweg naar Florence ben ik langs Basel (eigenlijk Bazel in het Nederlands, maar dat staat zo lelijk...) gegaan. Hier had ik de laatste zonnige dag (28 graden) voordat het de hele week zou gaan regenen en bovendien bleek dat elke eerste zondag van de maand alle musea gratis waren! Ik ging dus zelfs musea in waar ik helemaal niet ingegaan zou zijn als ik ze had moeten betalen, dat was wel grappig.

De jeugdherberg in Basel lag vlak bij de oude stadsmuur (zie foto) en van daaruit ben ik langs de (groenkleurige) Rijn naar de Kathedraal gelopen. Hier heb ik uitgebreid alle fantasiedieren uit de Romaanse tijd op de buitenkant van de apsis bekeken. Lag Erasmus hier niet begraven? Ik kon het helaas niet checken, want het was zondag, dus er was een mis. In ieder geval koos hij een fijne stad uit om zijn laatste jaren te slijten. Veel hoogteverschillen, dus altijd mooie uitzichten en een stad vol trappetjes.

Het eerste museum dat ik bezocht, de Skulpturhalle kon je met recht een sculptuurhal noemen! Het stond er echt vol met honderden klassieke beelden en kopieën hiervan. Maar echt genieten van de beelden was haast niet mogelijk door de overvloed....het leek wel een pakhuis in plaats van een museum! (zie foto’s) Hierna via de botanische tuin naar het Kunstmuseum gegaan. Vooral de moderne minimalistische beeldhouwwerken van Donald Judd en Carl André waren hier de moeite waard, net als veel beelden van Rodin. Hierna nog wat musea in en uit gelopen (ja, echt letterlijk, het was toch gratis..), het natuurmuseum was hiervan het leukste. (zie foto’s) Steeds stond er een groot skelet van een (al dan niet) uitgestorven dier, met daarnaast een replica van hoe het dier er vroeger uitzag, daar hou ik altijd van, want bij alleen een skelet gaat zo’n dier nog niet leven voor mij. ’ s Middags ben ik naar de dierentuin gegaan, het aquarium was hier het mooiste, de dieren zagen er verder goed verzorgd uit, maar de hokken waren niet bijzonder mooi of schoon. Er waren nog een paar dieren waarvan ik niet weet wat het zijn, iemand een idee?

Inmiddels ben ik dus aangekomen in het NIKI, het ligt iets boven de stad, en mijn kamer is prima, gewoon basic, een bed, een bureau, een kast, een wastafel en wat lampen, goed genoeg om een maand te vertoeven! Het instituut heeft ook een mooie grote tuin met vreemde beelden (zie foto).

Mijn adres de komende maand wordt:

Istituto Universitario Olandese
Viale Torricelli 5,
50125 Firenze
Italië

Mijn telefoonnummer om te sms’en: 0039-3335991741

In het volgende bericht zal ik vertellen over mijn onderzoek, want na een leuk dagje Basel en een avond lekker uit eten in Florence, gaat nu het serieuze werk beginnen! Ik geloof trouwens dat ik niet zoveel foto’s kan plaatsen, dus wat er mist komt dan de volgende keer wel!

  • 03 Juli 2007 - 13:25

    Miep:

    Moooooi Elisaaa!

  • 03 Juli 2007 - 14:18

    Aafke:

    Ziet er allemaal goed uit!
    Daar houd je het idd wel even uit denk ik XXX Aafke

  • 03 Juli 2007 - 14:20

    Aafke :

    PS. Is die ene met gestreept benen geen Okapi???Zie op Google.

  • 03 Juli 2007 - 14:23

    Jenke:

    Een Okapi natuurlijk. Geleerd van het Elektro spel van vroeger.

  • 03 Juli 2007 - 14:30

    Marijn:

    Volgende keer wel lachen op de foto he ;) Veel plezier.

  • 03 Juli 2007 - 16:07

    Elisa:

    O ja, een okapi, dat is waar ook. Had ik moeten weten uit Zoo Tycoon :-)

  • 03 Juli 2007 - 20:32

    !:

    He Elisa,
    Je site gevonden,ziet er leuk uit!
    Net met Sjoerd bij de bovenbuur een biertje gedronken, was erg gezellig.
    Leuk om mee te lezen de komende periode. Veel plezier en natuurlijk ook succes met je onderzoek.
    Fenna

    Ennuh... in Italie hebben ze vast ook wel heeele lekkere taartjes, niet?!

  • 03 Juli 2007 - 20:32

    Fenna:

    Tsjoh, schrijf ik maanden zelf zo'n blog, kan ik nog geen reactie plaatsen... Fenna dus...

  • 04 Juli 2007 - 10:40

    Sjoerd:

    Helaas weet ik niets van vissen.... Behalve dat ze lekker zijn.

    Basel is in het Nederlands ook Basel overigens.

    Mis je.....

  • 04 Juli 2007 - 14:32

    Cocky:

    Leuk om vanuit jouw gezichtspunt Basel te zien. Ik weet dat alle musea de eerste zondag van de maand gratis zijn. Waar ligt precies de Viale Torricelli met het NIKI in FLorence? Veel succes!
    Liefs Cocky

  • 11 Juli 2007 - 10:37

    Ellen:

    Prachtig daar, Basel ken ik ook,leuk om daar weer foto's van te zien. Vandaag al een kaartje uit Florence. Ik volg je site, liefs en groeten.
    Ellen

  • 11 Juli 2007 - 13:04

    Gerben Vermij.:

    Hoi Elisa.

    Nou, dat lijkt mij wel een mooie villa zeg, met die grote tuin eromheen. En een mooi uitzicht. Je boft er wel mee dat al die musea gratis zijn. Want jij houdt wel van kunst, of niet? Ik kan me voorstellen dat je in zo'n museum als de Skulpturhalle wat gedesorienteerd raakt. Het blijft natuurlijk prachtig. Vooral dat Natuurmuseum en die Botanische tuin enzo lijken mij heel mooi.

    Groetjes van Gerben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Op deze site doe ik verslag van mijn onderzoeksreizen naar Italie (Florence en Rome). Veel plezier met lezen! Momenteel werk ik bij Goudriaan at Work als fotografe, tekstschrijver, editor en (wetenschappelijk) onderzoeker op het gebied van geschiedenis, kunst en cultuur. Zie http://www.goudriaanatwork.nl/

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 33280

Voorgaande reizen:

30 Juni 2007 - 31 December 2015

Onderzoek in Florence en Rome

Landen bezocht: